Kari Kärkkäinen

Kari Kärkkäinen
Pyhän Hengen tuli syttyköön

torstai 21. tammikuuta 2021

Tikkurilan Kirkko

Tikkurilan kirkko, eikö tämä muka sovi maisemaan? Miksi kirkon kuuluisi olla jonkin muun näköinen?

Sisältö se ratkaisee minun mielestä.
Kirkkoja on monenlaisia, niin rakennuksina kuin sisällöltään.
Sisältö merkitsee enemmän kuin ulkokuori.
Toivoisi, että Tikkurilan kirkossakin puhuttaisiin evankeliumista niin kuin Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta.

Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Johannes 14:6

Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Markus 16:16

Nämä ovat mielestäni tärkeimmät kriteerit evankeliumin julistamiseen.
On siis tuotava esiin se totuus, että Jumalan yhteyteen ei pääse vain kastamalla. Lapsi ei vielä tiedä miten usko toimii.
Täytyy ymmärtää mistä on kysymys.

Jeesus sanoi: antakaa lasten tulla minun tyköni ja hän siunasi heitä. Siinä kohdassa Jeesus käveli maan päällä ja opetuslapset kielsivät lapsia, etteivät he häiritse Jeesusta.

Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Luukas 18:15‭-‬17

Jotkin kirkot ovat ottaneet tämän kohdan omiin oppeihinsa ja sanoneet, että pään päälle tiputettavassa vedessä heidät otetaan Jumalan lapsiksi. Mutta kun lapsi ei ymmärrä mistä siinä on kysymys. Jeesus ei toiminut niin, vaan hän vain siunasi heitä.

Niin kuin edellä kerroin, ensin täytyy uskoa ja sitten kastaa. Siitä on Raamatussa esimerkki:

Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt". Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika, Luukas 3:21‭-‬23

Ihmisen ymmärrys kasvaa iän myötä ja varmasti jo alle 10 vuotias ymmärtää hyvän ja pahan.
Vauva, noin yhden kuukauden ikäisenä ei ymmärrä mistä on kysymys. Hän ei osaa puhua ja pyytää.

Jeesus puhui opetuslapsilleen:

Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Markus 16:15‭-‬16

Kristillinen kaste tapahtuu a) uskoontulon jälkeen ja b) upottamalla kastettava kokonaan veden alle.

Ei kommentteja: