Kari Kärkkäinen

Kari Kärkkäinen
Pyhän Hengen tuli syttyköön

keskiviikko 9. joulukuuta 2020

Sovitus- Sovittaa

1Joh. 2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien

1 Joh.2:3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
2:4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
2:5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
2:6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

2:7 Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.
2:8 Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
2:9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.

2:10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
2:11 Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.

2:12 Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.
2:13 Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka
on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.
2:14 Minä olen kirjoittanut teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä olen kirjoittanut teille, nuorukaiset, sillä te olette
väkevät, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette voittaneet sen, joka on paha.

Nämä ovat Jumalan sanoja meille, pyrkiä sovintoon kaikkien ihmisten kanssa, mutta erityisesti uskonveljien ja sisarten kanssa.
Jos on tullut jotakin skismaa veljien ja siskojen kanssa, on pyrittävä keskustelemaan ja sopimaan asiat.

Mutta jos ei halua keskustella, vaan pysyy omassa poterossaan, hän ei ole tuon sanan mukaan päässyt sovintoon, vaan elää synnissä.
sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä. 1 Joh.2:11
On vaarallista jäädä elämään ilman sovintoa

1Joh. 2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.

Matt. 24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Ap.t. 20:30 ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa.

2Tess. 2:3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi

1 Joh.2:21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.

Totuudessa pysyminen on ensiarvoisen tärkeää, kun elämme toinen toisemme kanssa. Jos on hyvä Paimen, hän etsii ja huolehtii omistaan,
mutta huono Paimen ei välitä lampaistaan. Hänellä on "suuremmat ja korkeammat" ajatukset itsestään.
Tässä mistä puhun Profeetta/Johtaja/Paimen käsitys on muuttanut muotoaan, olla ylempänä kaikkia muita.
Tai sitten se onkin Pelkoa, joka varmistaa, ettei kukaan astu "varpaille".

Sananl. 29:25 Ihmispelko panee paulan, mutta Herraan luottavainen on turvattu.
Jos luottaa, että on saanut Jumalalta armolahjat, ei sitä kukaan voi ottaa pois. Jumala pitää lapsistaan ja lahjoistaan huolen.
Mutta Pelko saa aikaan luulemista, että joku voi varastaa häneltä nämä lahjat
Luottamus Jumalan huolenpitoon on silloin horjunut pahasti. Matt. 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin

Jer. 31:3 Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.

Jumala vetää puoleensa armosta, näkemään ja kokemaan sovituksen kanssasisarien ja - veljien kanssa.
Matt. 5:25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinuaoikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen

Ef. 4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

Vihastuminen ei ole syntiä, mutta jos ei halua pyytää tai toinen ei halua antaa sydämestään anteeksi, vaan "velkoo" jotain muuta,
ei ole Jumalan mielen mukainen teko. Toinen, joka vihastui, mutta pyysi anteeksi heti vihastumistaan on Jumalan mielenmukainen. Mutta toinen ei sydämestään antanut anteeksi, vaan pyytää muita tekoja sen lisäksi, ei mielestäni ole sydämestään antanut anteeksi.

Jes. 54:8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.

Ef. 2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden

Hebr. 4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

Ei kommentteja: