Kari Kärkkäinen

Kari Kärkkäinen
Pyhän Hengen tuli syttyköön

maanantai 17. syyskuuta 2012

Ystävältä - ystävälle

3Joh. 1:15
Rauha sinulle! Ystävät tervehtivät sinua. Tervehdys ystäville, kullekin erikseen.

Olen onnellinen jokaisesta ystävästä, ystävät ovat Herran lahja.

Olen syntynyt kahdeksan lapsiseen perheeseen, joista olen seitsemäs. Vanhempani olivat maanviljelijöitä. Sodan päättymisen jälkeisenä vuonna olen syntynyt ja näin ollen kaikki olivat uupuneita, niin isäni, joka tuli sodasta ja äitini, joka hoiti kuutta lasta ja pientä tilaa yhdessä vanhempien lasten kanssa.

Synnyin ainoana lapsista sairaalassa, kaikki muut kotona, niin kuin siihen aikaan oli tapana. Mutta ehkä juuri siksi, koska uupumus ja ankeat olot sodan runtelemassa Suomessa sai aikaan sen, että oli pakko mennä sairaalaan synnyttämään. Olin myös lapsena usein sairas. Muistan yhden kerran, kun olin äitini kanssa terveyskeskuksessa tutkimuksissa ja jouduin antamaan "kakkanäytteen", ei tuntunut kivalta.
En ole varma oliko juuri sen sairauden diagnoosi tuo hinkuyskä - vai mikä, mutta sairastin sellaisen taudin lapsuusvuosina. Mutta sen muistan, että usein minulla oli kova yskä. Ja kun tuli jostain syystä kuuma - yskitti mahdottomasti.

Yksi asia, josta puhuttiin paljon lapsuusaikana oli se, että puhuttiin sodasta. Sota-aihe kuului melkein jokaiseen vierailuun, olipa sitten meillä vieraita tai olin mukana vanhempien kanssa naapurissa. Ja siitä jäikin minulle paljon painajaisunia. Useana yönä näin unta siitä, että pommikoneet lensivät kotimme yllä ja laskuvarjolla sotilaita laskeutui pihapiiriimme. Näin unia yli kolmekymppiseksi asti, mutta sitten kun tulin uskoon eli sain ottaa Jeesuksen sydämeeni asumaan, painajaiset loppuivat.
Se oli suuri ilon aihe - nimittäin uskoon tuleminen. Jeesus sai sydämeni nauramaan ja laulamaan.

Liekö vanhemmillani ollut taivaalliset asiat mielessä kun minulle nimeä annettiin, koska minun toinen nimi on Paavali. Varmaan apostoli Paavalin kaimaksi minut ristittiin.
Nyt myöhemmin, kun olen kirjoitellut näitä juttuja, joko blogiini tai muuten, olen ottanut toisen nimeni käyttöön. Senkin tähden, koska Varkaudessa ollessani siellä oli samanniminen mies, eli Kari Kärkkäinen. Ja siitä tuli meille usein sotkua, niin kirjeiden kuin soittojenkin muodossa.

Eräs hauska tapahtuma oli se, että sain kiitoskirjeen eräästä pankista ja yhteistyöterveiset, kun Kari Kärkkäinen oli valittu kunnanvaltuustoon kristillisten ehdokkaana.
Erään puhelunkin sain, jossa tarvittiin neuvoa hengellisiin asioihin. Tämä toinen Kari oli siihen aikaan kirkon palveluksessa nuorisotyössä. Mutta asia tuli hoidettua tämän soittajan kanssa, koska olin uskovainen mies ja hän sai purkaa asiansa minulle.

Näin Jumala johdatta meitä, kun olemme hänen lapsiansa, mikään asia ei jää hoitamatta.

Tulin uskoon vuonna 1977 syyskuun 11 päivä ja kävin uskovien kasteella kahden kuukauden kuluttua uskoon tulemisesta.

Johanneksen evankeliumissa sanotaan: Joh.3:1-16
1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."

4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"

10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.


Usein kysytään, miten voi tulla uskoon?

Joh. 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,

Jumala antaa siis voiman tulla Jumalan lapseksi, kun sydämessäsi päätät ottaa tämän sanan vastaan.

Kasteasia kirkastui sitten lukemalla Raamattua, koska Raamatussa sanotaan näin:

Ap.t. 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Ap.t. 18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

Apt.8:35-38
35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37 Filippus sanoi hänelle. "Jos koko sydämestäsi uskot se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika"
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.


Tässä sanotaan selkeästi: Jos uskot koko sydämestäsi! Eli ensin tullaan uskoon ja sitten kastetaan.

Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Jos ei ollenkaan usko, että Jeesuksessa Kristuksessa pelastutaan eli ei ota Jeesusta vastaan sydämeensä pelastajana - joutuu kadotukseen. Tässä ollaan vedenjakajalla - joka uskoo ja kastetaan - pelastuu. Joka ei usko - joutuu kadotukseen. Tämä tuntuu kovalta puheelta, mutta näin Raamattu sanoo ja tämä on Jumalan sanaa. Tämä Raamatun sana tuomitsee. Minä en tuomitse - mutta Jumalan sana tuomitsee - mutta joka uskoo - pelastuu!

Nyt olen ollut tämän syyskuun 11 päivä, 35 vuotta uskon tiellä. Enkä kadu päivääkään tätä ratkaisua, sillä tiedän sen olevan paras tie. Ja voin, sekä haluan esittää sinulle ystävä, joka luet tätä kirjoitusta: Ota vastaan tämä Jumalan sana! Jeesus haluaa pelastaa sinut, ellet vielä usko.
Jotkut ns.ystävät ovat kaikonneet, mutta toisia ystäviä on tullut tilalle. Sanoohan Raamattu myös sen, että:
Sananl. 18:24 Häviökseen mies on monien ystävä, mutta on myös ystäviä, veljiäkin uskollisempia.

Jeesus on tie Isän luo! Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

On olemassa monia uskontoja, mutta ne eivät auta, ellei Jeesus tule sydämesi auttajaksi!

Joh. 11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Room. 5:2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.


********

Annan myös sinulle erään evankeliointiavaimen, siitä on helppoa todistaa ja julistaa evankeliumia, jossa on Jumalan voima:

Onko kukaan kertonut sinulle, että Jumala rakastaa sinua ja että Hänellä on suunnitelma elämääsi?

Jos kuolisit nyt, niin tiedätkö varmasti meneväsi taivaaseen?

Kerron sinulle mitä Raamatussa tästä sanotaan. Siellä sanotaan, että: Kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla, ja että synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Herrassamme. Raamattu sanoo myös, että jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.

Ja sinä olet ”jokainen” eikö totta? Tietysti me kaikki olemme.

Esittely : Olen …, mikä sinun nimesi on?

Rukoilen puolestasi: Herra siunaa … , kiitos että sinulla on hyvä suunnitelma … , elämään. Pyhä Henki kosketa…., nyt! Jeesus tee itsesi todelliseksi…, ja tee työ hänen sydämessään. Jos …, ei ole vastaanottanut Jeesusta Herranaan ja Pelastajanaan, rukoilen, että hän tekee sen nyt.

…, Jos haluat vastaanottaa sen lahjan, joka Jumalalla on sinulle tänään, niin sano tämä rukous ääneen:
JEESUS TULE SYDÄMEENI. ANNA SYNTINI ANTEEKSI. KIITOS, ETTÄ KUOLIT PUOLESTANI. USKON, ETTÄ NOUSIT YLÖS KUOLLEISTA JA ETTÄ TULET JÄLLEEN TAKAISIN MINUA VARTEN. TÄYTÄ MINUT PYHÄLLÄ HENGELLÄ. ANNA MINULLE HÄTÄ SIELUISTA. JA NÄLKÄ SINUN ASIOITASI KOHTAAN. OLEN NYT PELASTUNUT, OLEN UUDESTISYNTYNYT, OLEN SAANUT JA MATKALLA TAIVAASEEN, KOSKA JEESUS ASUU SYDÄMESSÄNI. KIITOS JEESUS!

Kun pyysit Jeesusta sydämeesi ja antamaan sinulle anteeksi, Hän kuuli sinua ja teki sen. Jumalan palvelijana julistan kaikki sinun syntisi anteeksi annetuksi. Muista aina kääntyä Jumalan puoleen eikä pois Hänestä, sillä Hän rakastaa sinua ja Hänellä on hyvä suunnitelma elämällesi.






Ei kommentteja: