Kari Kärkkäinen

Kari Kärkkäinen
Pyhän Hengen tuli syttyköön

sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Valta ja voima parantaa

Missio Ikaalinen 5.-6.4.14. Rantasipi Ikaalisten Kylpylä. Hämyläntie 2

Mark.1:14-15 Mutta sitten kuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

• Saarnataan evankeliumia, Jeesus julisti: Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

• Saarnataan toimivaa evankeliumia, jossa Pyhä Henki toimii ja vapautuu parantava ja vapauttava voima:
• Parantuminen, vapautuminen, pelastuminen, kuolleista herääminen
• Se on Hengen ja voiman osoittamista.

Room.15:15 ”Kuitenkin olen paikka paikoin jotenkin rohkeasti teille kirjoittanut, uudestaan muistuttaakseni teille näitä asioita, sen armon kautta, jonka Jumala on minulle antanut”
Taivasten valtakunta on sinussa: Luuk.17:21 ”eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."


Luuk.9:1,2 ” Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja. Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita.”


• Jeesus lähetti opetuslapset julistamaan Jumalan valtakuntaa. Jumalan valtakunnan evankeliumissa on voima: Hän antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja.

• Ala ajatella toisin: Jeesuksella on valta ja meillä Jeesuksessa! Mark.1:22 ” Ja he olivat hämmästyksissään hänen opetuksestansa, sillä hän opetti heitä niin kuin se, jolla valta on, eikä niin kuin kirjanoppineet.
• Jeesukseen uskovina meillä on sama valta mikä annettiin opetuslapsille.

Mark.2.1-12 ”
1 Ja muutamien päivien perästä hän taas meni Kapernaumiin; ja kun kuultiin hänen olevan kotona,
2 kokoontui paljon väkeä, niin etteivät he enää mahtuneet oven edustallekaan. Ja hän puhui heille sanaa.
3 Ja he tulivat tuoden hänen tykönsä halvattua, jota kantamassa oli neljä miestä.
4 Ja kun he väentungokselta eivät päässeet häntä tuomaan hänen tykönsä, purkivat he katon siltä kohdalta, missä hän oli, ja kaivettuaan aukon laskivat alas vuoteen, jossa halvattu makasi.
5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi."
6 Mutta siellä istui muutamia kirjanoppineita, ja he ajattelivat sydämessään:
7 "Kuinka tämä näin puhuu? Hän pilkkaa Jumalaa. Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?"
8 Ja heti Jeesus tunsi hengessänsä, että he mielessään niin ajattelivat, ja sanoi heille: "Miksi ajattelette sellaista sydämessänne?
9 Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?
10 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle -
11 "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
12 Silloin hän nousi, otti kohta vuoteensa ja meni ulos kaikkien nähden, niin että kaikki hämmästyivät ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Tämänkaltaista emme ole ikinä nähneet."


• Jeesus julisti: voiman, rakkauden ja raittiuden hengessä.

• Jeesus osoitti valtasuuruutensa ihmisille

• jae 4 Halvatun miehen kantajilla oli vahva usko. Kun he näkivät, etteivät päässeet väentungokselta sisälle, he alkoivat kiivetä katolle ja purkaa kattoa. Ja laskivat miehen alas Jeesuksen eteen.

• jae 5 Jeesus näki miesten vahvan uskon ja sanoi halvatulle: Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.

• jae 6 Mutta kirjanoppineet ajattelivat sydämessään.

• jae 8 Jeesus tunsi hengessään. Jeesuksella toimi tässä henkien erottamisen armolahja.
• Jeesus toimi tässäkin tilanteessa ihmisenä, vaikka hän on Jumalan Poika. Sillä hän tyhjensi itsensä:

Fil.2:6-7 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;


Jeesuksella toimi kaikki armolahjat
• Jeesuksella on auktoriteetti kaiken yläpuolella
• Jeesuksessa meilläkin on sama auktoriteetti toimia


Mark.2:16-17 Kun fariseusten kirjanoppineet näkivät, että hän söi syntisten ja publikaanien kanssa, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Publikaanien ja syntistenkö kanssa hän syö?"
Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."


• Pyhän Hengen arvostelijat jäävät ulkopuolelle

• Rakkaus kertoa syntisille, evankeliumia

• Omasta mielestään terveet, eivät tunne tarvitsevansa parantumista tai pelastumista

Jeesus lähetti opetuslapsia Matt.10:1,7-8 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta. 7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.' 8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.”

• Jeesus antoi opetuslapsille vallan: ajaa ulos saastaisia henkiä, parantaa sairaita, herättää kuolleita jne.

• Se sama valta ja voima on meillä, sillä Jeesuksen nimessä on se voima.

• Meillä itsellämme ei ole voimaa, emmekä omassa voimassa voi mitään saada aikaan, mutta koska me olemme

Jeesuksessa, silloin meissä vaikuttaa sama voima ja valta sekä auktoriteetti.

• Jeesuksen nimessä me voimme tehdä niitä asioita mitä Jeesus käski

Matt.28:18 -20 18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


• Jeesus sanoo: Minä olen teidän kanssanne aina maailman loppuun asti.
• Saarnatkaa
• Vapauttakaa
• Parantakaa
1 kor.4:20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.
• Evankeliumi on Jumalan voiman osoittamista maailmalle.

Ei kommentteja: