Kari Kärkkäinen

Kari Kärkkäinen
Pyhän Hengen tuli syttyköön

maanantai 5. maaliskuuta 2018

Kysymys hallitukselle, Palestiinalaisten opetuksesta ja rahoituksesta ja vastaus

Kirjallinen kysymys Palestiinalaisten opetussuunnitelmasta

ADRESSI ISRAELIN JA JERUSALEMIN JAKAMISTA VASTAAN!


Suomi tukee palestiinalaisterroria! Uskallatko katsoa ja kuunnella tämän?! Se on karmeata! 05.03.2018 00:53

SUOMEN PRESIDENTILLE JA EDUSKUNNALLE 5.3.2018:
Suomi tukee palestiinalaisterroria! Uskallatko katsoa ja kuunnella tämän?! Se on karmeata! Luepa Obadjan kirja! Sillä lähellä on Herran päivä kaikkia pakanakansoja: Niinkuin sinä olet tehnyt, niin sinulle tehdään; kosto sinun teostasi kohtaa sinun omaa päätäsi.

Palestiinalaishallinnon koulut kasvattavat lapsia juutalaisvihaan ja Israelin vastaiseen taisteluun.
Syksyllä 2017 käyttöön otettu Suomen tukema uusi opetussuunnitelma on entistäkin pahempi.
Suomi on rahoittanut palestiinalaishallinnon opetussektoria jo yli kaksikymmentä vuotta, ja Suomessa vihakasvatuksen ongelmia on vain selitelty. Muut tukijamaat ovat jo vetäneet pois rahoitustaan, ja Suomi näyttää olevan viimeinen, joka herää tähän ongelmaan.

Video TV7

Obadjan kirja:



Tämä ei ole yksin Suomen asia mutta se on koko EU;n ongelma tai koko läntisen maailman ongelma. Ja voisi sanoa koko muun maailman ongelma.

Tukemalla vihaa, ei voi saavuttaa rauhaa missään, eikä myöskään lähi-idässä.

************************************************************************************************************


Vastaus kirjalliseen kysymykseen Suomen tukemasta palestiinalaisten
opetussuunnitelmasta

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Peter Östmanin /kd ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 53/2018 vp:

Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä puuttuakseen palestiinalaishallinnon uuden opetussuunnitelman sisältöön

ja miten hallitus aikoo arvioida Suomen roolia ja toimintaa opetussuunnitelman valmistelussa ja valvonnassa?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Palestiinalaishallinnon opetusministeriö on vastikään toteuttanut laajamittaisen opetussuunnitelman uudistustyön. Uusi opetussuunnitelma uusine oppikirjoineen on otettu käyttöön kokeilumielessä, suunnitelmaa kehitetään edelleen käytännön kokemusten perusteella.

IMPACT-se järjestö, jonka selvitykseen kansanedustaja Östman kysymyksessään viittaa, on tuonut esille huolen opetussuunnitelman sisällöstä. Järjestöä ja sen tutkimuksia kohtaan on kuitenkin kohdistunut myös kritiikkiä sen arvioidusta puolueellisuudesta.

Väite vihaan lietsomisesta on vakavasti otettava syytös, jonka paikkaansa pitävyys on varmistettava ulkopuolisen, mahdollisimman neutraalin toimijan toimesta. Palestiinalaishallinnon edellinen opetussuunnitelma on yksi maailman tutkituimmista, eivätkä akateemiset, kansainväliset tutkimukset ole löytäneet systemaattista vihapuhetta, epäinhimillistämistä tai kiihottamista väkivaltaan, vaikka onkin todettu, että sekä Palestiinalaishallinnon että Israelin opetussuunnitelmat ovat narratiiveiltään kansallismieliset ja niistä puuttuu toiseus.

Palestiinalaishallinnon uudesta opetussuunnitelmasta ei vielä ole olemassa kansainvälistä, puolueetonta tutkimusta. Vertailevan tutkimuksen tekeminen Palestiinalaishallinnon ja Israelin opetussuunnitelmista on EU:n piirissä ollut esillä, kunhan palestiinalaisten opetussuunnitelman kehitystyö etenee. Palestiinalaishallinto itse on teettämässä opetussuunnitelmastaan ulkopuolisen arvioinnin. Palestiinan kansalaisjärjestöverkosto (Palestinian Non-Governmental Organizations Network) on myös käynnistänyt oman selvityksensä opetussuunnitelmasta kansalaisyhteiskunnan ja ihmisoikeusnäkökulmasta.

Riippumattoman tutkimustiedon pohjalta Suomi voi arvioida Palestiinalaishallinnon uutta opetussuunnitelmaa. Suomen rahoitusta ei kuitenkaan ole käytetty opetussuunnitelman sisällön uudistamiseen, eikä oppikirjatuotantoon. Opetussuunnitelma on kansallinen, eikä Suomi ole osallistunut sen sisällön tuottamiseen.

Suomen tuki opetussektorille suuntautuu yhteisrahoitusmekanismin (jossa mukana Belgia, Irlanti, Norja, Saksa, Suomi) kautta Palestiinalaishallinnon opetusministeriön kehitysbudjettiin. Rahoitus on kohdistunut muun muassa koulujen rakentamiseen ja remontointiin, opettajien ja rehtorien täydennyskoulutukseen, esiopetus- ja erityisopetusluokkien varusteluun sekä oppilaiden aktiviteetteihin ja suojeluun. Edellä mainittu uuden opetussuunnitelman ulkopuolinen arviointi tullaan rahoittamaan yhteisrahoitusmekanismin kautta.

Suomen rooli opetussektorin rinnakkaispuheenjohtajana 2017-2018 tarjoaa lisäksi hyvän mahdollisuuden käydä säännöllisiä keskusteluja palestiinalaisviranomaisten kanssa ja vaikuttaa sektorin kehitykseen. Suomi käykin jatkuvaa dialogia Palestiinalaishallinnon opetusministeriön kanssa pyrkien edistämään turvallista ja väkivallatonta oppimisympäristöä ja aktiivista ja lapsilähtöistä pedagogiikkaa. Opetussuunnitelmasta on myös keskusteltu. Kysymys on lisäksi ollut esillä opetussektorin rahoittajamaiden kokouksissa ja rahoittajaryhmä on ottanut vihapuhetta koskevat asiat esiin opetusministeriön kanssa.

Palestiinalaishallinnon opetusministeriö suhtautuu asiaan vakavasti. Opetusministeriö painottaa itse ihmisoikeusperustaisuutta ja toleranssia ja on sitoutunut opetussuunnitelman arviointiin siitä näkökulmasta. Palestiinalaishallinnon lisääntyneestä avoimuudesta ja vastuullisuudesta kertoo, että uuden opetussuunnitelman oppikirjat ovat julkisesti ja vapaasti saatavilla internetissä. Suomi tukee väkivallatonta kasvuympäristöä ja opetusministeriön kykyä suojella lasten turvallista kouluun pääsyä lisäksi UNICEF:n hankkeen kautta. Hanke pyrkii vähentämään kouluväkivaltaa sekä edistämään positiivisia kasvatusmenetelmiä ja lapsiystävällisiä oppimisympäristöjä, joissa kannustetaan kriittiseen ajatteluun ja väkivallattomaan ongelmanratkaisuun. Lisäksi Suomi tukee palestiinalaisen ja israelilaisen kansalaisjärjestön rauhankasvatushanketta, jossa muun muassa koulutetaan nuoria ymmärtämään väkivallattoman ratkaisun tärkeys Palestiinan ja Israelin konfliktissa.

Viitaten ministeri Mykkäsen vastaukseen KKV 411/2017 vp kansanedustaja Östmanin aikaisempaan kysymykseen, Suomen opetussektorin tuen tavoitteina miehitetyllä Palestiinalaisalueella on edistää lasten oikeutta tasa-arvoiseen ja laadukkaaseen opetukseen. Opetus on yksi välttämättömimpiä vakaan yhteiskuntajärjestyksen ja kehityksen mahdollistajia. Laadukas opetus tukee demokratian kehitystä, ihmisoikeuksien toteutumista sekä vakautta. Avunantajien tuki opetussektorin kehitysbudjetille on merkittävässä asemassa opetuksen laadun ja tasa-arvon kehittämiseksi ja oppimisolosuhteitten parantamiseksi. Palestiinalaishallinnon opetussektorin saavutuksiin kuuluu muun muassa korkea koulutus- ja lukutaitotaso. Lisäksi sekä tytöt että pojat osallistuvat opetukseen tasapuolisesti.

Molemminpuolinen vihapuhe on selkeästi tuomittu EU:n Lähi-itä -päätelmissä ja Suomen omissa kannanotoissa. Kaiken Suomen miehitetylle Palestiinalaisalueelle kohdistuvan kehitysyhteistyön perimmäisenä tavoitteena on rauhanomaisen kahden valtion ratkaisun tukeminen Israelin ja palestiinalaisten konfliktiin.

Helsingissä 6.3.2018

Ulkomaankauppa -ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen

Ei kommentteja: